skolens liv
På Eriksminde er vi fælles om tingene. Alle er ansvarlige for, at samværet og dagligdagen fungerer på en god måde. I rigtig meget af det vi laver på skolen, øver vi os i at bidrage til og vedligeholde en demokratisk kultur. Frihed, tillid, ansvar og medindflydelse er derfor en integreret del af vores måde at være sammen på. Vi vil hinanden, og sammen søger vi det fælles bedste.
Hverdagen på Eriksminde er delt op i en række større og mindre fællesskaber. Alle elever deltager i vores tre daglige hovedmåltider. Måltider, som i øvrigt er tilberedt af skiftende elevhold og skolens faste køkkenpersonale. Vi spiser sammen, og vi spiser den mad, som andre har været med til at lave. Måltidet er et af de store samlingspunkter i hverdagen. Alle mødes. Det er et fælles anliggende for både lærere og elever at bidrage til det gode måltid.
Et andet stort fællesskab på Eriksminde er Kor. I én ugentlig lektion mødes korlærerne med alle elever. Vi øver os i at skabe et musikalsk samvær, som er større end summen af de enkelte deltagere. Vi øver os i at synge med den stemme, vi nu har og glemmer for en stund, at vi vist egentlig er blufærdige. Til den daglige morgensamling synger vi også sammen, og på fredage, hvor skoleugen slutter, synger vi weekenden ind med Fællessang.
Et af de centrale fællesskaber på Eriksminde er Fællesmøderne. På de to ugentlige Fællesmøder deltager alle elever, og alle elevers stemmer har værdi. Fællesmøderne er styret og forberedt af Husrådet, som består af folkevalgte elever og to udvalgte lærere. Husrådet er Eriksmindes repræsentative folkestyre. De skal tale hele skolens sag og arbejde for at fremme og styrke fællesskabet.
I fællesskaber er der altid et flertal og et mindretal. Selvom flertallet får ret, har de ikke nødvendigvis ret. Et sandt demokrati kender vi derfor også på, hvordan flertallet behandler mindretallet. I stedet for, at én part står stejlt på sit eget, møder vi måske hinanden på halvvejen i en kompromisløsning. En løsning, der tilgodeser begge parter og sikrer et fælles ståsted.
Besøg eriksminde
Pønsegruppen
Det nære fællesskab er i pønsegruppen. Pønsegruppen er din base og de mennesker som du er sammen med hver dag flere gange om dagen. Du spiser med pønsegruppen, står for et ansvarsområde sammen og holder jævnlige møder hvor I deler stort og småt. Og hvorfor hedder det så pønsegruppe? Fordi vi vil noget med hinanden og pønser på, hvordan vi kan gøre tiden på skolen endnu bedre og inspirende for hinanden.
Pønsegruppelæreren er din primære kontaktperson. Det er den voksne, der sørger for at dit ophold på efterskolen forløber så godt som muligt, og at du har en at snakke med om de ting, der rører sig, hvad det er stort eller småt. Pønsegruppelæreren er også den voksne der snakker med dine forældre om trivsel og praktiske ting.

Eriksminde-opgaven
Eriksminde-opgaven er fri og individuel, og den ligger i den midterste tredjedel af skoleåret. I Eriksminde-opgaven skal du selv definere dit eget projekt. Det kan være en køkkenhave, en digtsamling, en kimono, videokunst, elektronisk musik, keramik, fotografiske selvportrætter og meget andet. Det vigtigste er, at du finder noget, du brænder for at arbejde med. Med Eriksminde-opgaven ønsker vi at skabe tid og plads til fordybelse, arbejdsflow og håndværksmæssig læring. Det er en enestående mulighed for at prøve kræfter med et stort kreativt, kunstnerisk eller håndværksmæssigt projekt, som er helt dit eget.
Gangen og værelset
Eriksminde-opgaven er fri og individuel, og den ligger i den midterste tredjedel af skoleåret. I Eriksminde-opgaven skal du selv definere dit eget projekt. Det kan være en køkkenhave, en digtsamling, en kimono, videokunst, elektronisk musik, keramik, fotografiske selvportrætter og meget andet. Det vigtigste er, at du finder noget, du brænder for at arbejde med. Med Eriksminde-opgaven ønsker vi at skabe tid og plads til fordybelse, arbejdsflow og håndværksmæssig læring. Det er en enestående mulighed for at prøve kræfter med et stort kreativt, kunstnerisk eller håndværksmæssigt projekt, som er helt dit eget.

Scenekunstprojektet
Eriksminde-opgaven er fri og individuel, og den ligger i den midterste tredjedel af skoleåret. I Eriksminde-opgaven skal du selv definere dit eget projekt. Det kan være en køkkenhave, en digtsamling, en kimono, videokunst, elektronisk musik, keramik, fotografiske selvportrætter og meget andet. Det vigtigste er, at du finder noget, du brænder for at arbejde med. Med Eriksminde-opgaven ønsker vi at skabe tid og plads til fordybelse, arbejdsflow og håndværksmæssig læring. Det er en enestående mulighed for at prøve kræfter med et stort kreativt, kunstnerisk eller håndværksmæssigt projekt, som er helt dit eget.
Undervisningen
Her skal der stå noget om vores teaterproces